Saturday 4 January 2014

Wudhu' ? Ada apa dengan WUDHU' ?



Sering kali ramai masyarakat yang memperlekehkan pengambilan wudhu' dengan sempurna. "KEBERSIHAN ITU SEBAHAGIAN DARIPADA IMAN" sudah sering kali kita dengar dimana-mana. Tidak salahkan kita mengambil wudhu dengan sempurna. Sedikit perkongsian untuk saya kongsikan berdasarkan pengalaman kehidupan saya. 

di sebuah sekolah......

" ok semua ... sapa tahu niat wudhu'? "
" wudhu'?? ape tuuu... "

terasa sesuatu yang lawak tetapi harus kita berdepan dengan realiti....

Hari ini segelintir masyarakat tidak mengatahui apa yang dikatakan dengan wudhu'. Wudhu' dalam kata lain adalah "air sembahyang". Wudhu' beerti dalam agama islam adalah membersihkan diri daripada hadas kecil mahupun hadas besar dengan syarat-syarat yang tertentu. Hukum berwudhu terdapat 2 hukum yakni fardu ain/wajib dan sunnat. Bila wudhu ini dikatakan wajib? berwudhu wajib tatkala seorang hamba Allah itu hendak menunaikan ibadah. Jika kita fikir secara logiknya apabila seorang hamba hendak menyembah atau mendekatkan diri kepada Tuhannya semestinya dalam keadaan bersih,suci dan kemas (wangi) tidak kira agama apa-apa pun. Ibadah itu tidak semestinya solat (sembahyang) semata-semata tetapi ketika mengerjakan ta'waaf juga harus berwudhu.

" Wahai orang-orang yang beriman! Apabila kamu hendak melaksanakan solat,maka basuhlah wajahmu dan tanganmu sampai ke siku dan sapulah kepalamu dan kakimu sehingga kedua mata kakimu....." ( 5 : 6 )

Bagaimana pula dengan sunnat? sunnat apabila ingin membaca dan mendengar al-quran, melaungkan azan dan banyak lagi. Tidakkah kita ketahui bahwa amalan sunnat ini akan menampung dosa-dosa kita.

Teringat saya tatkala di sebuah surau kelihatan seorang hamba Allah sedang mengambil wudhu'. Cara si hamba mengambilnya secara sambil lewa. Sedarkah kita bahawa wudhu' ini banyak hikmahnya antaranya anggota-anggota tersebut terdedah kepada kekotoran yang zahir seperti habuk,debu dan lain-lain serta dalam konteks islamnya banyak terdedah dengan dosa dan maksiat sama ada zahir atau batin dan pernahkah kita dengar Rasulullah saw pernah menyatakan, wajah orang yang berwudhu itu akan sentiasa bercahaya. Rasulullah akan mengenalinya nanti pada hari kiamat kerana bekas wudhu, “Umatku nanti kelak pada hari kiamat bercahaya muka dan kakinya kerana kesan daripada wudhu.” 

Ingin sekali saya menjelaskan bagaimana untuk berwudhu' tetapi bagi saya penjelasan tantang berwudhu' haruslah dibuat secara praktikal. Oleh itu, pada post kali ini saya sekadar memberi sahabat-sahabat sekalian link untuk dirujuk < http://www.al-azim.com/masjid/infoislam/ibadat/wudhu.htm > .

Pengambilan wudhu' secara tidak sempurna boleh membatalkan ibadah yang dikerjakan. Bukankah itu satu pembaziran? . kita sudah tahu bahawa membazir itu adalah amalan syaitan dan kita harus ingat bahawa syaitan itu dimana tempatnya. Nak ke kita ke tempat yang penuh dengan api yang menyala-nyala? sudah saya ketahui bahawa sahabat-sahabat saya tidak mahukannya. Betul ke tidak??.."benar ya Allah"

"kenapa perlu berwudhu? mandi pon bleh kaaannn..."

Berwudhu' merupakan satu perbuatan yang hanya ada didalam agama islam dan ia juga banyak kejaibannya. Ketahuilah bahawa berwudhu mampu meredakan perasaan marah. Sabda Rasulullah saw : "Sesungguhnya syaitan itu daripad api (an nar)dan sesungguhnya dipadamkan api itu dengan air, maka apabila seseorang kamu marah, maka ambillah wudhu' (air sembahyang)" hadis riwayat Abu Daud.

"selongkar kejaiban demi keredhaan"




No comments:

Post a Comment

Terima Kasih :)