Monday 3 March 2014

Pernah ber C - I - N - T - A ?


" awak pernah bercinta? "
" bercinta? maksudnyaaa? "
" couple? makwe pakwe tuu ?"

Terkedu sekejap dengan soalan yang ditanya. Kali pertama menerima soalan sebergini.

" taak.. "
" sies xde ? "
" yup ! nape? "
" saje tnyee.. "

Bercinta antara lelaki dan perempuan yang bukan mahram atau lebih dikenali dengan COUPLE perlu ke berlaku pada seorang muslim? sehinggakan seorang remaja yang baru lepasan SPM menganggapkan bahwa lepas SPM mesti ada pasangan istimewa. Dahsyat ! pemikiran anak-anak remaja sekarang sudah dipengaruhi dengan budaya barat. 

Persoalannya disini, perlukah kita bercinta dengan perempuan bukan mahram ataupun sebaliknya sebelum kita berkahwin? Agama Islam ada mengajar kita berbuat demikiankah? 

Sudah semestinya TIDAK ! hal ini terbukti apabila Allah S.W.T sudah mengatakan dalam kita suciNya :


               
" Dan janganlah kamu mendekati zina,sesungguhnya zina itu adalah satu perbuatan yang keji dan satu jalan yang buruk " (17 ; 32)

Begitu bijaksananya Allah S.W.T bahawa Dia bukan sahaja mengatakan bahawa jangan berzina tetapi JANGAN MENGHAMPIRI zina. Tidakkah kita sedar bahawa bercouple ini adalah salah satu idea atau aktiviti untuk kita menghampiri zina. Pernahkah kita terfikir tatkala kita berdua-duaan, berpegang-pegangan, berbalas kata manis-manisan disitu si syaitan sedang bergelak ketawa melihat gelagat kita dan neraka kata mari syurga pula kata pergi? Dalam dunia ini tiada seorang pun yang mahu masuk neraka tetapi mana tindakan dan usaha kita untuk mengelak daripada terjerumus menjadi salah seorang daridapa ahli neraka.


"Wanita-wanita yang keji adalah untuk laki-laki yang keji, dan laki-laki yang keji adalah buat wanita-wanita yang keji (pula), dan wanita-wanita yang baik adalah untuk laki-laki yang baik dan laki-laki yang baik adalah untuk wanita-wanita yang baik (pula). Mereka (yang dituduh) itu bersih dari apa yang dituduhkan oleh mereka (yang menuduh itu). Bagi mereka ampunan dan rezeki yang mulia (surga)"(24 ; 26)

Tidak perlulah kita mencari siapa jodoh atau pasangan istimewa kita kerana Allah sendiri telah tetapkan siapa jodoh kita. Tugas kita adalah berdoa agar dijodohkan dengan seseorang yang baik tetapi ingat ! kita perlu jadi baik dahulu. 

" aok da ade? " aku sngat berharap dia xde lagiiii...ya Allah, peliharalah sahabat ini

" xde.. muda lagi laa.. nnt masuk u dlu "Allahu Rabbi.. terdiam !
" tapi kaaaannn... laki sekarang sush na percaya.. sush na cari laki yang jage solat.."

Subhanallah ! sejahil mana pun seseorang itu, dia tetap yang terbaik. Sama-sama kita membantu saudara-saudara kita ke landasan yang benar. Wallahu 'alam

No comments:

Post a Comment

Terima Kasih :)